Dato' Seri Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi.




NAMA         : Dato' Seri Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi.
TARIKH LAHIR  : 26 November 1939
TEMPAT LAHIR :Kampung Perlis, Bayan Lepas, Pulau Pinang.
GELARAN      : Y.A.B. Dato' Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badaw

Latar Belakang


Nama penuh beliau ialah Dato' Seri Abdullah Bin Haji Ahmad Badawi. Beliau dilahirkan pada 26 November 1939 di Kampung Perlis, Bayan Lepas, Pulau Pinang. Selepas tempoh pantang ibunya berakhir, Abdullah dibawa tinggal bersama bapa dan datuknya di Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Pada waktu itu, datuk beliau, Sheikh Abdullah Fahim adalah mudir di Sekolah Idrisiyah, manakala bapanya, Datuk Ahmad Badawi turut mengajar di sekolah berkenaan. Apabila Perang Dunia Kedua meletus, Datuk Seri Abdullah dan keluarga pulang ke Kepala Batas di mana beliau menghabiskan zaman kanak-kanak dan remajanya.

Datuk Seri Abdullah dibesarkan dalam suasana kampung walaupun berada dalam keluarga ulama terkenal. Hal ini kerana negara masih dijajah, rakyat hidup serba kekurangan dalam keadaan penuh kemiskinan. Kepala Batas ibarat jelapang padi kepada Pulau Pinang kerana rumah beliau dikelilingi dengan sawah padi dan kerana itu beliau dibesarkan dalam suasana kampung.

Menurut sepupunya, Datuk Subki Raof, seperti kanak-kanak lain di Kepala Batas, pada sebelah paginya datuk Seri Abdullah ke sekolah kebangsaan, manakala sebelah petangnya ke sekolah agama yang dikelolakan oleh bapanya. Datuk Seri Abdullah mempunyai minat yang mendalam dalam pembacaan Al-Quran. Minat seperti ini telah diteruskan oleh beliau sehinggalah beliau dewasa. Beliau juga mempunyai minat dalam menangkap ikan laga di bendang bersama rakan-rakannya yang lain iaitu Allahyarham Abdul Fatah Abdullah dan Cikgu Bakar. Selain daripada itu, beliau juga mempunyai minat dalam bermain kotak rokok, layang-layang dan berbasikal di atas bendang.

Datuk Seri Abdullah mempunyai kemahiran dalam pertanian. Beliau bersama Allahyarham Abdul Fatah amat berminat untuk menjual buah manggis pada masa lapang. Beliau juga diajar untuk menyemai, menanam dan menuai padi serta membajak sawah. Beliau juga pernah mandi air telaga. Pada musim kemarau, beliau bersama rakannya Subki mengangkut air dari sungai menggunakan upih pinang untuk kegunaan di rumah.

Selepas mengambil peperiksaan Special Malay Class (SMC), di Sekolah Melayu Permatang Bertam dan lulus bersama empat pelajar lain, Datuk Seri Abdullah telah melanjutkan pelajaran di Sekolah Tinggi bukit Mertajam hingga tingkatan lima. Selepas itu, beliau meneruskan pengajian di Methodist Boys School, Pulau Pinang. Di sekolah, guru-gurunya selalu mengingatinya bahawa dia seorang pelajar yang dedikasi, rajin dan popular. Beliau pernah menjadi ketua pengakap sekolahnya Bukit Mertajam. Ketika berada di tingkatan lima, beliau menjadi editor majalah sekolah. Guru-gurunya turut mengakui beliau mempunyai kemahiran dalam mengarang dengan baik dalam bahasa Melayu dan bahasa Inggeris.

Jelas sekali bahawa sejak kecil lagi, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi telah dipersiapkan dengan latar belakang pendidikan yang seimbang antara keperluan dunia dengan akhirat. Walaupun datuk dan bapanya ulama, tetapi mereka tidak membataskan pendedahan Abdullah kepada ilmu agama semata-mata. Sebaliknya beliau dihantar ke sekolah kebangsaan dan sekolah Inggeris, tetapi pada waktu yang sama, didikan agama tidak diabaikan. Malah sewaktu bersekolah menengah pada sebelah pagi, beliau juga dihantar ke sekolah agama pada waktu petang. Apa yang istimewanya ialah Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi diasuh dan dididik sendiri oleh datuknya, Sheikh Abdullah Fahim dan bapanya dalam ilmu-ilmu agama. Hasilnya, beliau mempunyai keperibadian yang mulia dan terserlah.

Selepas menerima pendidikan menengah, beliau kemudiannya meneruskan pengajian di Universiti Malaya dan memperoleh Ijazah Sarjana Muda Sastera dalam bidang pengajian Islam pada tahun 1964.

Beliau pada masa kini adalah seorang kakitangan awam dan juga seorang pemimpin tertinggi negara dan pemimipin UMNO iaitu parti yang terbesar dan menjadi teras pemerintahan negara dengan jumlah kerusi terbanyak dan pemimipin-pemimpinnya berperanan dalam membuat dasar-dasar.

Dato' Seri Abdullah berkahwin dengan Datin Seri Endon binti Dato' Mahmood dan mereka dikurniakan dua cahaya mata iaitu Kamaluddin dan Nori.


-Dato' Seri Abdullah menyertai UMNO pada tahun 1964.

-Beliau mula bergerak aktif dalam arena politik setelah dipilih menjadi Ahli Parlimen Kepala Batas pada tahun 1978 dan beliau berjaya mengekalkan kerusi parlimen tersebut hingga kini.
Beliau adalah ahli Majlis Tertinggi UMNO semenjak 1981.

 -Dato' Seri Abdullah dipilih sebagai Naib Presiden UMNO pada tahun 1984 hingga 1990, dan dipilih semula memegang jawatan berkenaan pada tahun 1996.

 -Pada perhimpunan Agung UMNO 2000, Dato' Sei Abdullah dilantik sebagai Timbalan Presiden bagi penggal 2000-2003.

 -Beliau dilantik sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang pada tahun 1999.

-Dato' Seri Abdullah pernah memegang jawatan-jawatan penting dalam beberapa kementerian.

-Beliau dilantik sebagai Setiausaha Parlimen di Kementerian Wilayah Persekutuan (1980-81), Menteri di Jabatan Perdana Menteri (1981-84), Menteri Pelajaran (1984-86) dan Menteri Pertahanan (1986-87).

- Pada 15 Mac 1991, beliau dilantik menjadi Menteri Luar sehingga Februari 1999 dan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri pada Februari 1999.











5 comments :

  1. Replies
    1. islam tapi main nombor ekor. islam hanya di ic

      Delete
  2. IBU SARTIKA/SURWANTO seorang TKI DI HONGKONG
    pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
    sempat saya putus asa apalagi dengan keadaan susah
    gaji suami saya itupun buat makan sehari2. sedangkan hutang banyak
    kebetulan suami saya buka-buka internet Dan mendapatkan
    nomor MBAH KASSENG (0853-4288-2547) katanya bisa bantu orang melunasi hutang
    melalui jalan TOGEL dan dengan keadaan susah, terpaksa saya
    hubungi dan minta angka bocoran hongkong
    angka yang di berikan waktu itu 4D 
    ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 269.jt Oleh Karna itu saya posting no HP MBAH KASSENG ini supaya saudarah-saudara ku di indonesia maupun di luar negri yang sangat kesulitan masalah ekonomi (kesusahan) jangan anda putus asa. Karna jalan masih panjang yang penting anda tdk malu atau takut menghubungi MBAH KASSENG. Semua akan berubah Karna kesuksesan ada pada diri kita sendiri. Yakin dan percaya bahwa itu semua akan tercapai ...

    ReplyDelete
  3. Maaf sebelumnya nama saya Valeria Armita Rahayu TKI dari Hong-Kong jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yg jelasnya ini kisah nyata saya...
    Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karnah sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa sebab,saya harus bekerja di negri orang (HongKong) karna ada hutang orang tua yang harus saya lunasi...Singkat cerita namun saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan baik dalam Kesehatan atau Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama MBAH WIRANG di Nomer telfon ( 082_346_667_564 ) di jamin bantuan beliau 100% …Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,,,Singkat cerita kini semua hutang orang tua saya sama rentenir semua sudah terlunasi dan punya modal besar untuk buka usaha di indon dan rencana bulan depan saya balek ke indon...
    Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan hubungi MBAH WIRANG di nomer ( 082_346_667_564 ) Anda tidak usah ragu akan adanya penipuan atau hal semacamnya sebab saya dan yg lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau mungkin sudah waktunya giliran Anda...salam saudara-saudari TKI semua...





    ReplyDelete