Tun Hussein bin Dato' Onn



Allahyarham Tun Hussein bin Dato' Onn (12 Februari 1922 - 29 Mei 1990) merupakan Perdana Menteri Malaysia ketiga yang berkhidmat dari tahun 1976 sehingga 1981. Beliau diperlihatkan sebagai seorang yang amat ikhlas dalam perjuangan untuk mencapai perpaduan kaum dan mempunyai reputasi untuk bertindak keras kepada sesiapa yang mencuba membangkitkan kekacauan perkauman di dalam negara. Oleh sebab usahanya dalam pemupukan perpaduan di kalangan masyarakat Malaysia, Tun Hussein Onn telah dikenang sebagai "Bapa Perpaduan".
                   
Kehidupan awal
-Beliau dilahirkan di Johor Bahru 

merupakan anak kepada Dato' Onn Jaafar yang menubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) pada tahun 1946.

-Ibunya bernama Datin Halimah Hussein

-Hussein Onn menerima pendidikan awalnya di Telok Kurau School Singapura.

-Hussein Onn menyertai Pasukan Tentera Johor sebagai kadet pada tahun 1940.

-Setahun kemudian, beliau dihantar ke Maktab Tentera Sandhurstdi Dehradun, India

 -Selepas ditauliahkan, beliau menyertai Regimen Hyderabad ke-19 (Tentera India) dan berkhidmat di Timur Tengah sewaktu peperangan. 

-Selepas peperangan, kerajaan British melantik beliau sebagai pengajar di "Pusat Perekrutan dan Latihan Polis Malaya" di Rawalpindi.

-Beliau pulang ke Malaya (kemudian Persekutuan Tanah Melayu; kini Semenanjung Malaysia) pada 1945 dan dilantik sebagai Komandan Depot Polis Johor Bahru

-Beliau kemudiannya bersara dari perkhidmatan ketenteraan dengan berpangkat kapten, satu pencapaian yang cukup cemerlang bagi seorang bumiputera semasa penjajahan British.

-Semangat Dato' Onn Jaafar menentang Malayan Union turut mengapikan semangat Tun Hussein untuk bersama bapanya menentang Malayan Union.

-Beliau kemudiannya menyertai bapanya dalam bidang politik apabila bapanya menubuhkan Pergerakan Melayu Johor Semenanjung.

-Apabila UMNO ditubuhkan, beliau dilantik sebagai Penolong Setiausaha Agung UMNO dan kemudiannya sebagai Ketua Pergerakan Pemuda UMNO yang pertama pada usia 28 tahun

-Beliau kemudiannya menjadi Setiausaha Agung UMNO dan Tun Abdul Razak pula mengambil alih sebagai Ketua Pemuda UMNO.

-Pada tahun 1950, beliau dilantik sebagai ahli Majlis Mesyuarat Persekutuan di samping menduduki Majlis Mesyuarat Perundangan Negeri Johor dan Majlis Kerja Negeri Johor.

-Penglibatan beliau dalam bidang politik mulai pudar apabila cadangan bapanya untuk membuka pintu UMNO kepada orang bukan Melayu tidak dapat diterima oleh orang Melayu.

-Apabila bapanya menarik diri dari UMNO, beliau kemudianyannya menyertai bapanya keluar dari UMNO dan menubuhkan Parti Kemerdekaan Malaya (IMP) pada tahun 1951 dan kemudiannya Parti Negara

-IMP tidak menerima sambutan yang baik, beliau meninggalkan bidang politik apabila menukar arah dengan melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di Lincoln's Inn, England dan lulus sebagai Barrister-at-Law pada tahun 1958.

-Beliau membuka firma guamannya sendiri di Kuala Lumpur

-Pada masa itu, beliau sudah pun berkahwin dengan Toh Puan Suhaila binti Tan Sri Mohammad Noah dan mempunyai enam orang anak. 

-Beliau kembali menyertai UMNO semula atas pelawaan birasnya, Tun Abdul Razak yang ketika itu memegang jawatan sebagai Yang Di-Pertua UMNO pada tahun 1964

-Pada Jun 1969, beliau dilantik sebagai Ahli Jawatankuasa Kerja UMNO (kini Majlis Kerja Tertinggi UMNO). Walaupun beliau telah lama menghilangkan diri daripada arena politik

-UMNO telah mencalonkannya sebagai calon Perikatan bagi kawasan Parlimen Johor Bahru Timur. Kepercayaan ini tidak meleset kerana beliau memenangi kerusi Parlimen ini dengan mudah pada Mei 1969.

Kebangkitan Untuk Berkuasa

-Beliau kembali ke politik untuk menyertai UMNO pada tahun 1968 selepas dipujuk oleh Tun Abdul Razak yang menjadi Perdana Menteri pada ketika itu. Beliau bertanding dan menang dalam pilihan raya umum pada tahun 1969 dan dilantik sebagai Menteri Pelajaran.
-Kenaikan pangkatnya yang pantas itu berterusan sewaktu beliau mewarisi Tun Dr. Ismail yang meninggal dunia pada 2 Ogos 1973 sebagai Timbalan Perdana Menteri. Pada 15 Januari 1976, beliau dilantik untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ketiga selepas kematian Tun Abdul Razak.

Peranan Dan Sumbangan

-Penyertaannya dalam kabinet Malaysia bermula pada September 1970 apabila dilantik menjadi Menteri Pelajaran oleh Tun Abdul Razak

-Di bawah pentadbiran beliau, Kementerian Pelajaran terus meningkat maju. Beliau maju setapak lagi apabila dalam Perhimpunan Agung UMNO tahun 1972

-Di dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada 8 Ogos 1973, beliau dilantik menjadi Timbalan Presiden UMNO berikutan kematian daripada Tun Dr. Ismail. 

-Beliau dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri pada 13 Ogos 1973 sekaligus merangkap Menteri Perdagangan dan Perindustrian.

-Pemergian Tun Abdul Razak ke rahmatullah pada 14 Januari 1976 telah mengejutkan rakyat di seluruh negara ini.

-Beliau telah disahkan sebagai pemangku Presiden UMNO

-Pada hari Khamis, 15 Januari 1976, Beliau mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ketiga di Istana Negara

-Pada tahun 1978, beliau menang tanpa bertanding bagi jawatan Presiden UMNO. 

-Beliau telah meneruskan agenda pembangunan yang telah digariskan oleh Tun Abdul Razak khususnya dalam menggerakkan Dasar Ekonomi Baru.

-Beliau arif tentang hal ehwal keselamatan

-Beliau juga memberi penekanan kepada konsep Rukun Tetangga dan perjuangan terhadap ancamandadah.

-Angkatan bersenjata Malaysia telah diperbesarkan dan dipermodenkan apatah lagi pada ketika itu, rantau di Asia Tenggara telah menjadi gempar ekoran jatuhnya kerajaan Vietnam Selatan ke tangan komunis dan terbinalah cita-cita "Teori Domino" komunis

-Usaha membenteras pengganas komunis di hutan dan bandar telah diperhebatkan malah golongan yang bersimpati dengan aliran komunis dipulihkan menerusi gerakan-gerakan pengitipan yang dikatakan berjaya.

-Ekonomi negara terjejas oleh kemelesetan ekonomi dunia, beliau berjaya untuk mengawal keadaan dan membantu Malaysia berkembang dari segi ekonomi dan sosial.

-Beliau pernah menjalani rawatan jantung atau pintasan koronari pada awal 1981.

-Beliau juga telah berjaya melancarkan Rancangan Malaysia Keempat pada bulan April 1981.

-Beliau juga telah mengikuti jejak langkah bapanya yang sentiasa mencuba untuk meningkatkan taraf hidup masyarakat Melayu yang agak ketinggalan jika dibandingkan dengan kaum-kaum lain terutamanya dari segi ekonomi. Dengan itu, pada 20 April 1981, beliau melancarkan pula Skim Amanah Saham Nasional (ASN) yang merupakan satu dana amanah bumiputera yang membantu peningkatan ekuiti bumiputera dalam ekonomi negara.

-Amanan negara yang diperkukuhkannya telah menarik pelabur luar untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang stabil dari segi politik dan ekonomi. Sumbangan beliau yang terbesar ialah menegakkan tiang keamanan yang kukuh.

-Beliau mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 15 Mei 1981 atas sebab kesihatan

-Diambil alih oleh timbalannya, Dato' Seri Dr. Mahathir bin Mohamad (kini bergelar "Tun") pada 18 Julai 1981.

-Beliau meletakkan jawatannya sebagai Perdana Menteri, beliau masih aktif dalam pertubuhan-pertubuhan kebajikan seperti Tabung Mata dan ISIS semasa hayatnya.

-Disebabkan perkhidmatannya kepada negara, Hussein Onn dikurniakan dengan gelaran Tun yang merupakan anugerah diraja yang tertinggi di Malaysia.

-Beliau menghembuskan nafas terakhir pada hari Selasa, 29 Mei 1990, sewaktu berumur 68 tahun di Pusat Perubatan Seaton, San Francisco, Amerika Syarikat kerana serangan sakit jantung, dan disemadikan pada hari Jumaat di Makam Pahlawan, Masjid Negara, Kuala Lumpur







Sumber:wikipedia,google images.

21 comments :

  1. Ver ver good çok güzel.

    https://www.tercihsoft.com/instagram-organik-takipci/
    https://www.tercihsoft.com/trend-topic-paketi/
    https://www.tercihsoft.com/twitter-takipci-satin-al/
    https://www.tercihsoft.com/instagram-begeni-satin-al/
    https://www.tercihsoft.com/youtube-abone-satin-al/
    https://www.tercihsoft.com/youtube-izlenme-satin-al/

    ReplyDelete
  2. All kittens adopted from royaltykitten.com Sphynx Cattery come with current vaccinations, dewormings, written sales contract, Two year health guarantee, health record, Spayed or Neutered, 30 days of free pet insurance for your kitten, and a kitten care package which includes food, litter and several surprises for you and your kitten.
    Kittens are Generally ready to leave between 12 to 16 weeks old.
    Sphynx do not develop as quickly as cats with hair.
    sphynx kittens for sale, sphynx kittens for sale, sphynx cat for sale near me,
    sphynx cats for sale, sphynx for sale, sphynx kitten for sale, sphynx kitten near me, sphynx for sale

    ReplyDelete
  3. Looking for Ragdoll kittens for sale? Ragdolls are a beautiful and rare breed of cat. Ragdolls originated in the 1960s and were bred with Siamese, Persian, and Himalayan cats to create this unique type of animal. Ragdolls can be found in many colors including white, black, brown tabby, silver tabby, blue point colorpoint or seal point colorpoint (with a darker face), red-tabby colorpoint, or seal point colorpoint (with a lighter face) - even lilac points! Ragdoll cat have been known for their docile temperament and laidback attitude.

    ReplyDelete
  4. Generally I don’t learn post on blogs, but I would like
    to say that this write-up very pressured me to try and do so!
    Your writing taste has been surprised me. Thanks, quite
    great article.
    ragdoll kitten for sale


    whoah this blog is excellent i love studying your articles.
    Keep up the good work! You recognize, lots of individuals are looking around for thisinfo, you could help them greatly.
    ragdoll kittens for sale

    ReplyDelete
  5. At this time I am going away to do my breakfast, afterward having my breakfast coming over again to read further news
    ragdoll cat for sale


    Usually I don’t read post on blogs, but I wish to say that this write-up very compelled me to try and do it!
    Your writing taste has been surprised me. Thank you, very nice article.
    ragdoll cats for sale

    ReplyDelete
  6. The Poodle is one of the most popular dogs in the world and is in fact one of the oldest pure bred dogs. These dogs originated in Germany and were originally bred to be a working and gun dog that made the perfect hunting dog. The Poodle has a waterproof coat and great retrieving talents.
    miniature poodle for sale
    Nowadays, this breed is more known as a lapdog rather than a working dog. They are bred in smaller breeds so that more people can enjoy having a Poodle as a best friend. toy poodle for sale near meThe Teacup variation of this breed has been selectively bred from the Toy Poodle and must be under 9 inches in height and Their exercise needs are not great, although they do get bored very easily and do not like to be left alone. If they are left alone for too long they willless than 6 pounds in weight to qualify as a Teacup.poodles for sale near meThe temperament of the Teacup Poodle is very similar to that of the Standard Poodle. They are extremely loving and make great companions for everyone, including individuals, families and the elderly. Because of their size, too, they fit into many different environments and will do well in apartments and in city living and https://www.cutespupsforsale.com/also in large homes in the country or in open-spaced environments.begin to suffer from separation anxiety and exhibit destructive behaviors. A socialization class from a young age can help this, but you also shouldn’t purchase a Teacup Poodle if you are not going to be able to be with them for a large portion of the day.

    ReplyDelete
  7. Fubotv has become one of the best online platforms for watching sports and other channels. Fubo TV offers apps for both platforms, android, and iOS. But first, you have to create an account and then connect by going through fubotv connect. Fubo Tv was initially launched as one of the streaming service providers for soccer before becoming a more traditional live TV streaming device. fubotv/xbox-connect

    ReplyDelete
  8. Fubo TV lets in streaming three devices when connected both by using e-mail account or thru Fubo TV connect code. But you can stream any one TV system at one location at one time. It allows the streaming of well matched TV units from any of the locations. Fubo TV connect code is the code that is existing on your TV screen. fubotv connect code roku

    ReplyDelete
  9. i have been looking for sw machining centers for like forever nd i found it just near my home

    ReplyDelete
  10. Thanks for the article. Really great job on content

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  12. Thanks for sharing suc부산출장샵h informative blog. This is very useful. Visit

    ReplyDelete
  13. I have been impressed after read this because of some quality work and informative thoughts. I just want to say thanks for the writer and wish you all the best for coming! Your exuberance is refreshing.
    holiday rentals in newyork

    ReplyDelete